Szachy

ZAJĘCIA SZACHOWE

„Szachy są miarą intelektu”

Johann Wolfgang Goethe

 

SZACHY W SP ZDUNY

Opinie psychologów na temat znaczenia szachów w wychowywaniu młodzieży podkreślają, że „szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności, wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia”. Dzieci grające w szachy doskonalą swój umysł, pomimo, iż traktują je przede wszystkim jako zabawę. Szachy mogą wpływać na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka na następujących płaszczyznach:

  • rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
  • aktywność twórcza – specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność. Dobra partia szachowa jest dziełem sztuki;
  • rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
  • myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych i ten właśnie rodzaj myślenia gra szachowa rozwija najpełniej;
  • rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
  • konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;
  • aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.

Zajęcia szachowe odbywać się będą 4 raz w tygodniu:

  • we wtorek na 6 godzinie lekcyjnej w sali nr 20,
  • w środę na 7 godzinie lekcyjnej w sali nr 20,
  • w czwartek na 6 i 8 godzinie lekcyjnej w sali nr 20.

Zapisy na zajęcia osobiście lub przez dziennik elektroniczny u M. Krupińskiego. Podczas zajęć dzieci poznawać będą podstawy i taktykę gry w szachy, a także ukierunkowywane będą na własny sposób myślenia. Udział w zajęciach jest dobrowolny choć ograniczony liczbą. Mogą w nich wziąć udział uczniowie nie tylko znający grę w szachy, ale również tacy, którzy chcą się jej nauczyć i poznać jej zasady.