Dzień Ziemi

END PLASTIC POLLUTION – DZIEŃ ZIEMI

13 kwietnia uczniowie klas gimnazjalnych wzięli udział w dwuczęściowym  przedsięwzięciu z okazji Dnia Ziemi. Wszystkie zadania realizowane przez uczniów miały na celu pokazanie zjawisk lub konsekwencji działań człowieka zachodzących w środowisku. Gimnazjaliści wysłuchali krótkiej prelekcji, jako wstępu do pozostałych działań, na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczeń plastikami i innymi odpadami występującymi na kuli ziemskiej. Uczniowie tworzyli wulkany ze spektakularnymi erupcjami i opowiadali o ich skutkach. Układali specjalnie stworzone na ten dzień puzzle. Najwięcej emocji wzbudził między klasowy konkurs  wzorowany na zabawie w głuchy telefon. Brały w niej udział po cztery osoby z każdej klasy. Tekst do powtórzenia oczywiście związany był z ekologią i ochroną środowiska. Ostatnia osoba musiała tak powtórzyć historyjkę aby znalazło się w niej 10 słów – haseł. Uczniowie wykazali się w tej zabawie dużą kreatywnością i pomysłowością, a dodatkowo dostarczyli wiele powodów do śmiechu. Dzień Ziemi w naszej szkole nie mógł odbyć się bez konkursu wiedzy Kahoot. Mógł w nim wziąć udział każdy uczeń, który posiadał telefon komórkowy. Ogromne emocje wzbudziło zadanie pod nazwą Marshmallow challenge. Polegało na wykonaniu w ciągu zaledwie 18 minut wieży z 20 nitek makaronu spaghetti, 1m taśmy malarskiej, 1 m sznurka i jednej pianki. Wszystkie konkurencje i zadania przygotowane dla uczniów były oczywiście nagradzane. Nagrody zostały ufundowane przez Centrum Edukacji Ekologicznej w Krotoszynie i wręczane osobiście przez Pana Grzegorza Ziętkiewicza.

W drugiej część Dnia Ziemi nasi gimnazjaliści uczestniczyli w zajęciach warsztatowych „Chemia w małej skali”. Pod czujnym okiem wykładowców z Centrum Chemii w Malej Skali  z Torunia, uczniowie samodzielnie wykonywali eksperymenty chemiczne oparte na technice SSC (Small Scale Chemistry) wykorzystującej  tak nietypowy sprzęt jak np. słomki, małe plastikowe pojemniczki, strzykawki, klamerki itp. Każde z wykonywanych doświadczeń było dokładnie omówione i podsumowane w karcie pracy.

Po skończonej części warsztatowej,  w dużej sali gimnastycznej przeprowadzono pokaz efektownych doświadczeń chemicznych. Pokaz trwał jedną godzinę lekcyjną. W tej ostatniej części również uczniowie byli najważniejszymi bohaterami – to oni i w tym punkcie brali czynny udział  w eksperymentach.

Zajęcia były prowadzone merytorycznie i z humorem. Udział w nich z pewnością zaspokoił ciekawość poznawczą młodzieży i być może zainspirował ją do własnych naukowych poszukiwań i doświadczeń.