Świetlica szkolna jest specyficznym środowiskiem społecznym, w którym uzupełnia się funkcje rodziny i szkoły. Jest także miejscem , w którym uczeń może kształcić i rozwijać swoje zainteresowania, a jej działalność jest podstawowym ogniskiem opiekuńczo- wychowawczym na terenie szkoły. Świetlica to neutralne miejsce, nie przynależne żadnej klasie, żadnemu przedmiotowi, żadnej pracowni – ale wspólne. To właśnie tutaj można spotkać się z kolegami i koleżankami przed i po zajęciach, spędzić czas na integrowaniu się.
Celem działalności naszej świetlicy jest zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu, w bezpiecznym i miłym otoczeniu.
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Zdunach pozostają pod opieką wychowawców w godzinach od 6.45 do 15.30.
W świetlicy przybywają również uczniowie, w razie nieobecności nauczyciela przedmiotu.
Do zadań świetlicy należy:
- Zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki wychowawczej.
- Wdrażanie dzieci do samodzielnej pracy umysłowej, organizowanie zespołowej nauki i zabawy, utrwalanie wiadomości szkolnych oraz udzielanie pomocy uczniom mającym trudności z nauką.
- Kształtowanie u dzieci właściwej postawy etyczno- moralnej, wyrabianie osobowościowych cech charakteru takich jak m.in.: pracowitość, zdyscyplinowanie, odwaga, odpowiedzialność, tolerancja.
- Rozwijanie zdolności oraz zainteresowań uczniów.
- Rozwijanie wrażliwości plastycznej i wyobraźni twórczej
- Doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia
- Przygotowanie do właściwego spędzania wolnego czasu. Wyrabianie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy na wolnym powietrzu.
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w domu i w swoim środowisku.
W świetlicy szkolnej realizujemy plan pracy świetlicy szkolnej oraz program opiekuńczo- wychowawczy i profilaktyczny SP w Zdunach.
W ramach pracy świetlicy organizujemy dla dzieci różne formy zajęć:
– zajęcia z zakresu żywego słowa (głośne czytanie, konkursy czytelnicze, pogadanki, zabawy słowne, małe formy teatralne, rozwiązywanie krzyżówek i rebusów, zgaduj- zgadule, zagadki literackie, słuchowiska radiowe, gry stolikowe, dydaktyczne i towarzyskie).
– zajęcia plastyczno- techniczne (malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, „mokre w mokrym”, rysowanie ołówkiem, różnymi rodzajami kredek, papieroplastyka, kompozycje z różnych materiałów, modelowanie z plasteliny, masy solnej i papierowej, wycinanie i wydzieranie itp.).
– gry i zabawy ruchowe (zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, mini- konkursy sprawnościowe, gry zespołowe, ćwiczenia udoskonalające sprawność fizyczną- zabawy skoczne, rzutne, bieżne).
– zajęcia umuzykalniające (nauka śpiewu, słuchanie muzyki, bajek muzycznych, śpiewanie piosenek, gry i zabawy rytmiczne ze śpiewem i muzyką)
– zajęcia rekreacyjne ( spacery, wycieczki piesze, rowerowe, autokarowe)
Nauczycielami- wychowawcami świetlicy są:
mgr Ilona Hybsz
mgr Mirosława Płonka-Kaźmierczak
mgr Agnieszka Snela-Miklas
Wychowawczynie to pozytywnie nastawione osoby, którym niestraszne są dziecięce smutki, nuda oraz nadmierna energia wychowanków. Przyjazna atmosfera sprzyja dobrym relacjom, nawiązywaniu nowych znajomości oraz poczuciu bezpieczeństwa.
Zasady przebywania w świetlicy szkolnej:
- Po przyjściu do świetlicy uczeń zgłasza swoją obecność u wychowawcy świetlicy.
2. Uczniowie wychodzą ze świetlicy jedynie za zgodą nauczyciela – opiekuna świetlicy.
3. Wszyscy dbają o wygląd, ład i porządek na świetlicy. Szanują wyposażenie szkoły i własność innych dzieci. - Uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach zorganizowanych w świetlicy szkolnej.
5. Wychowankowie świetlicy zachowują ciszę, aby nie przeszkadzać innym w nauce i zabawie. - Uczniowie stosują się do zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w świetlicy szkolnej. Dbają o bezpieczeństwo swoje i innych.
7. Wychowankowie postępują w taki sposób , aby nie sprawiać przykrości koleżankom i kolegom oraz pracownikom szkoły. Odnoszą się z szacunkiem do innych, zarówno dorosłych, jaki dzieci.
Wychowanek świetlicy ma prawo do:
1.Dobrze zorganizowanej opieki wychowawczej.
- Życzliwego traktowania.
- Swobodnego wyrażania w sposób kulturalny swoich myśli i przekonań.
- Ciepłej i przyjaznej atmosfery.
- Poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.
- Poszanowania godności osobistej.
- Ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną.
- Pomocy w rozwiązywaniu problemów.
- Wyrozumiałości i cierpliwości.