Klasy VII w Warszawie

W dniach 17 i 18 października 2024 klasy VII a i VII c wybrały się wraz z wychowawczyniami – panią Agnieszką Karolak – Raś i panią Ewą Strugałą –  do stolicy naszego kraju. Towarzyszyła nam również pani Monika Miśkiewicz – Żyto oraz niezwykle energiczny przewodnik pan Andrzej Żwikiewicz.

Plan wycieczki był niezwykle napięty. Zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od spaceru po mieście. Mieliśmy możliwość zobaczenia: Grobu Nieznanego Żołnierza, ogrodu Saskiego, Pałacu Prezydenckiego, hotelu Bristol, Kolumny Zygmunta III Wazy, Krakowskiego Przedmieścia, pomnika Adama Mickiewicza i Starego Miasta z Rynkiem.

Godziny popołudniowe spędziliśmy na Zamku Królewskim. Zwiedzanie zaczęliśmy od multimedialnej wystawy historycznej mieszczącej się w piwnicach. Ekspozycja ta za pomocą angażującej emocjonalnie narracji, zachowanych archiwaliów oraz nowoczesnej technologii przybliża barwne i burzliwe koleje losów budowli stanowiącej dla Polaków symbol niepodległości. Bez tej wiedzy nie sposób zrozumieć kulturowego fenomenu Zamku Królewskiego w Warszawie. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie apartamentów króla Stanisława Augusta. Podziwialiśmy Apartament Wielki, czyli: Salę Rady, Salę Wielką, Salę Rycerską, Salę Tronową oraz Pokój Marmurowy i Galerię Owalną. Potem weszliśmy w prywatne pomieszczenia króla. Na Apartament Królewski składają się: Pokój Sypialny, Garderoba, Gabinet Króla, Sala Audiencjonalna oraz niesamowity pokój Canaletta, Kaplica, Pokój Zielony, a także Pokój Żółty, w którym odbywały się słynne obiady czwartkowe.

Po lekcji historii czekała nie lada gratka w postaci wejścia na Stadion Narodowy. Przemiły przewodnik Kamil oprowadził nas po zakamarkach domu reprezentacji Polski. Weszliśmy na trybuny, na murawę, do szatni zawodników i poznaliśmy także inne zakulisowe ciekawostki związane z przygotowaniami do meczów Biało-Czerwonych na PGE Narodowym.

Zmęczeni, ale jeszcze pełni energii ulokowaliśmy się w hotelu, po czym wybraliśmy się na nocny spacer dookoła Pałacu Kultury.

Drugi dzień przywitał nas piękną pogodą i po pysznym śniadaniu wjechaliśmy na 30 piętro Pałacu Kultury. Stamtąd udaliśmy się do Łazienek, aby pospacerować i posłuchać wykładu przewodnika, pana Andrzeja. Największą popularnością wśród młodzieży cieszyły się wiewiórki. Oswojone podchodziły blisko i można było podziwiać ich rude futerko.

Ostatnim punktem wyjazdu była wizyta w Muzeum Polin, nowoczesnym muzeum, ukazującym 1000 lat dziejów polskich Żydów. Zwiedzaliśmy je z panią przewodnik. Spacer rozpoczęliśmy od  prześledzenia historii od początków państwa polskiego do współczesności. Na trasie znajdowały się najważniejsze punkty opowiadające o wspólnej historii Polaków i Żydów. Rozwiązując przy okazji karty pracy, poznaliśmy religię, obyczaje i życie codzienne polskich Żydów i Żydówek. Rozmawialiśmy o języku, ułożyliśmy koszerne menu, dowiedzieliśmy się, jak wygląda synagoga, kim jest rabin i jak świętuje się szabat.

Pogoda dopisywała, humory również. Wróciliśmy zmęczeni, ale bogaci o nowe doświadczenia i wiedzę. Wycieczka była dofinansowana z programu „Podróże z klasą”.