Europejski Dzień Języków

Dnia 02.10.2018 odbył się w naszej szkole Dzień Języków Obcych. Był on częścią obchodów w ramach Europejskiego Dnia Języków. Wszystko zaczęło się od inicjatywy Rady Europy, która ogłosiła rok 2001 Europejskim Rokiem Języków (ERJ). Decyzja w tej sprawie została podjęta na spotkaniu Komitetu Ministrów 19 stycznia 1999 r. Komitet zaprosił także Unię Europejską do przyłączenia się do tej inicjatywy, a Parlament Europejski i Rada przyjęli stosowny dokument 17 czerwca 2000 r. Najważniejszymi celami inicjatywy były: ochrona europejskiego   dziedzictwa   językowo-kulturowego,   pokazanie   różnorodności   językowej Europy oraz zachęcenie  do intensyfikacji i zróżnicowania  form promocji nauki języków obcych, szczególnie tych, które są mniej rozpowszechnione i używane. Uznano również, że kształcenie językowe jest doskonałym narzędziem do budowania tolerancji i wzajemnego zrozumienia pomiędzy różnymi kulturami, a znajomość języków obcych znacząco wspomaga procesy   migracyjne   w   Europie   –   zarówno   w   celach   edukacyjnych,   jak   i   zawodowych.Tegoroczne   hasło   Europejskiego   Dnia   Języków   brzmi:   Kultura   języków,   języki   kultur.  W naszej szkole podjęto szereg działań związanych z promowaniem dziedzictwa kulturowo –językowego   Europy.   Wykonano   dekoracje(flagi   krajów   europejskich   i   hasła   –   cytaty motywujące   do nauki  języków  obcych  i  uświadamiające   konieczność  ich  nauki  ),  które podkreślały szczególny charakter  tego  dnia. Każda  klasa miała  do wykonania  określone wcześniej zadania.

Klasy czwarte spotkały się na dużej sali gimnastycznej i w dobrych humorach przystąpiły do rozgrywek międzyklasowych. Pierwsza konkurencja polegała na wyścigach w parach z piłką. Uczniowie po pokonaniu dystansu z piłką przepisywali tekst w języku angielskim. Punkty zdobywali za prędkość i dokładność wykonanego zadania. Następna konkurencja polegała na zbiorowym wykonaniu piosenki If you happy- wszystkie klasy zaśpiewały ja celująco. Trzecia konkurencja polegała na wyścigu z wrzucaniem plastikowych krążków do celu oraz zadaniu polegającym na dopasowaniu pytań do odpowiedzi. I w tym zadaniu punktowana była prędkość oraz poprawność językowa. W ostatniej konkurencji uczniowie musieli się popisać umiejętnością liczenia w języku angielskim. Rozgrywki wygrały klasy 4a i 4c.

Klasy piąte uczestniczyły w quizie o krajach niemieckojęzycznych, kolejnym zadaniem było wykreślenie jak najszybciej z listy znanych słów (nazwy przyborów szkolnych i kolorów). Kolejnym konkursem były puzzle- ułożenie kraju niemieckojęzycznego , następnie podanie jego stolicy, głównej rzeki i trzech dużych miast. Konkursem , który najbardziej fascynował uczniów był kahoot- a tematem były nazwy przedmiotów szkolnych. Wszyscy uczniowie podczas konkursu kahoot i quizu wykonywali plakat reklamujący naukę języków obcych. Wszyscy uczestnicy poszczególnych konkursów otrzymali nagrody.

Klasy VI współzawodniczyły   w kalamburach i miały do wykonania plakat wylosowanego wcześniej kraju anglo- bądź niemieckojęzycznego. Plakat zawierał  następujące informacje: kontury wylosowanego państwa, zaznaczoną stolicę, język urzędowy,   słynne  zabytki,  słynne   postaci  i  charakterystyczne   potrawy.  Ocenie   podlegały zawarte informacje oraz estetyka wykonania. Klasa VI a wykonała plakat na temat Australii,

klasa VI b wykonała plakat na temat Austrii, a klasa VI c na temat Irlandii. Najlepsza okazała się   klasa  VI b,   drugie   miejsce   zajęła   klasa  VI a,   natomiast   trzecie   klasa  VI c.   Drugą konkursową konkurencją były kalambury dwujęzyczne. Wybrany uczeń losował kartkę z treścią i miał za zadanie pokazać lub narysować hasło, a klasa je odgadywała. Do pokazania w języku angielskim były obowiązki domowe, uczucia i zawody. Natomiast hasła z języka niemieckiego były to nazwy czynności, owoce i warzywa, pory roku. Atmosfera podczas konkursu była gorąca. Uczniowie byli bardzo zaangażowani w zdobycie punktów dla swojej klasy. Wygrała klasa VI c, drugie miejsce zajęła klasa VI a, natomiast trzecie klasa VI b. Uczniowie   otrzymali   jako   nagrodę   certyfikat   zwalniający   z   kartkówki   z   języka   obcego odpowiednio w wymiarze trzech, dwóch i jednej godziny.

 Uczniowie klas VII   wykonywali   3   plakaty   (plakat wylosowanego kraju anglojęzycznego i kraju niemieckojęzycznego oraz plakat damskiego stroju szkockiego wg podanego wzoru).

I miejsce – Klasa VII b (Walia, Liechtenstein), II miejsce – Klasa VII c (Szkocja, Luksemburg), III miejsce – Klasa VII a (Irlandia Północna, Szwajcaria)

Ocenie podlegały zawarte informacje (kontury państwa, stolica, język urzędowy, flaga, słynne zabytki i postaci, potrawy, waluta) oraz estetyka wykonania.

Na kolejnej godzinie lekcyjnej klasy VII z wychowawcami współzawodniczyły w konkurencji  łamańce językowe i konkursie piosenki publiczności.

 Za łamańce językowe uczniowie uzyskali certyfikaty zwalniające z kartkówek języka obcego:

I miejsce – Klasa VII a (3 godziny), II miejsce – Klasa VII c (2 godziny), III miejsce – Klasa VII b (1 godzina)

Za konkurs piosenki publiczności (piosenki obcojęzycznej) uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody oraz cukierki dla wszystkich uczniów klas VII:

I miejsce – Beata Giezek i Martyna Urbańska , II miejsce – Franciszek Klepacki , III miejsce – Marcin Turczynowski

 Klasy VIII brały udział   w   multimedialnym   quizie   sprawdzającym   wiedzę   z   języka angielskiego i niemieckiego oraz wiadomości na temat państw anglo-i niemieckojęzycznych. I miejsce zajęła klasa VIII b, II miejsce klasa VIIIc, III miejsce klasa VIII a. W dalszej części EDJ uczniowie mieli do wyboru   2   zadania:   zadanie   językowe   wymagające   umiejętności posługiwania   się   językiem   niemiecki   i   angielskim   lub   zadanie plastyczne   polegające   na   zaprojektowaniu   wzoru   graficznego promującego   Europejski   Dzień   Języków.   W   zadaniu   językowym   I miejsce zajęły Marcelina Faja i Wiktoria Płóciennik z VIII c, II miejsce Jakub Wiśniewski i Marcin Minta z klasy VIII b, III miejsce Matylda Zimmermann i Wiktoria Klorek z klasy VIII c. W zadaniu plastycznym najlepszy okazał się Tobiasz Maćkowiak z klasy VIII c zajmując I miejsce. Na miejscu II uplasowały się Agata Jędrzak i Aleksandra Marek, a III miejsce ex aequo zajęły Weronika Marcisz i Jessica Kaczmarek z klasy VIII b oraz Julia Kmieciak i Aleksandra Tokarz z VIIIa.

 Klasy III gimnazjum wybrały się do słonecznej Italii. Na spotkaniu z panią Adrianną Ostaszewską poznali wiele ciekawostek o tym kraju i spróbowali swoich sił na  pierwszej lekcji włoskiego. Trzecioklasiści zmierzyli się również w quizie o Londynie i Berlinie.

Wszyscy uczniowie świetnie się bawili a nagrody ufundowały: Samorząd Szkoły Podstawowej i Spółdzielnia Uczniowska. Gratulujemy !